måndag 22 juli 2013

Folie tekniken nagellacksborttagning

I veckan har jag varit på Hytta med Calle på semester. Det har varit lite fullt upp så jag har inte hunnit uppdatera bloggen men det har hänt så mycket men jag tänkte börja med att berätta om folie tekniken(försök att tänka bort bakgrunden, det är vaxduken i hytta).

Den här tekniken finns exempel överallt bland annat hos honeymunchkin och en bra video hos my simple little pleasures men det verkar som om det är fler som inte vet om den här fantastiska metoden att ta bort nagellack och framför allt jobbiga glitter nagellack som kan vara jättesvåra att få bort.

Du behöver bomull, nagellacks remover och bitar av aluminiumfolie.


Jag river bitar av folie ungefär samma storlek det är inte så viktigt att det blir rakt för de ska bara lindas runt ditt finger. Jag har sett andra som klipper sin aluminium men jag ser ingen orsak att slöa ner en sax bara för att klippa i något man lika gärna kan riva.



Jag sparar också på bomull genom att riva den i 5 bitar. Först på mitten och en halva delar jag i två och dessa blir till tummen och långfingret som är mina största naglar. Den andra halvan delar jag i tre och använder dem till pekfingret, ringfingret och lillfingret. Genom att riva bomullen i stället för att klippa får man kvar mera fibrer och på så sätt täcker det lite större yta om man skulle ha långa naglar.

Sedan blöter jag bomulls biten och lägger den på nageln och jag försöker att undvika att ha bomullen för långt ner för att minska torrheten för den här metoden torkar ut väldigt mycket och därför bör man vara lite försiktig särskilt om man vet med sig att man har känslig eller torr hud.



Sedan slår jag in folien runt fingret. Jag lägger folien uppe på bomullen och lindar runt och sedan viker jag upp eller ner kanten på folien. Foliens uppgift är dels att trycka bomullen mot nageln men också att förhindra att removern dunstar.



Gör sedan samma sak på alla fingrar på en hand. Jag brukar göra en hand i taget så jag fortfarande har rörlighet i en hand, det förenklar så mycket. Man får vänta olika mycket någon minut med vanligt lack men upp till 5 min om man har ett riktigt hårt glitter lack.



När jag väntat ett tag och tror att det kan vara klart packar jag upp folien och kikar, oftast kan man se lacket igenom bomullen.


Sen lägger jag tryck på nageln och drar av lacket och bomullen, för mig försvann allt lack på en gång, ibland kan man behöva gnugga lite på sidorna det gör jag oftast med kanterna på bomulls biten eller så har man inte låtit det ligga länge nog så då kan man packa ihop nageln igen. Vissa väljer att bara dra av folien med bomullen i och det funkar ju också bra så länge man har väntat länge nog och. men med min metod känner jag att jag har mera kontroll och kan justera om jag varit för otålig dessutom är det lättare att källsortera på det här sättet.


Jag gillar den här metoden så mycket att jag faktiskt använder den varje gång jag ska ta bort nagellack det kanske inte är metoden för alla men jag tycker att den är lätt att använda och man behöver inte gnugga vilket kan slita på nagelns yta och jag tycker att jag sparar både material och tid på det här sättet. Fingret kan bli lite torrt så efter manikyren bör du tvätta händerna och återfukta nagelbanden.
Lacket jag hade på mig kan man se här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar